Aangifte van geboorte in Ned Indië rond 1850

• Ben Wegman
  • Ben Wegman's Profielfoto Onderwerp Auteur
14 okt 2014 20:51 #765 door Ben Wegman
Ben Wegman heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Aangifte van geboorte in Ned Indië rond 1850
In de regeringsalmanak 1858: A499 staat een lijst met namen van geborenen in Samarang.

Op deze pagina lopen de geboortejaren uiteen van 1841 tot 1857.
Achter geen der namen staat erkenning.
Indien ik een geboorteakte wil zoeken in welk jaar kan ik dat dan verwachten? Allen in 1857?

Kan het zijn dat al deze kinderen geadopteerd zijn? Hoe weet men op welke datum een kind geboren is na zovele jaren? Of bestond er nog een soort registratie in een dorp?

mvg-Ben
Meer
15 okt 2014 12:10 #766 door Rob Dumas
Rob Dumas antwoordt op het onderwerp: Aangifte van geboorte in Ned Indië rond 1850
Hallo Ben,

Betreffende de geborenen met uiteenlopende geboortejaren in Semarang die staan vermeld in de Regeringsalmanak 1858: A499, kan het gaan om wettiging van kinderen door, bij/na het huwelijk van de ouders of late opgaven van geboorten van kinderen die waren geboren uit een legitiem huwelijk die nog eerder waren geregistreerd. Dit ben ik eerder tegengekomen in mijn familie onderzoek(en).

Met vriendelijke groet,
Rob
  • Ben Wegman
15 okt 2014 14:08 #767 door Ben Wegman
Ben Wegman antwoordt op het onderwerp: Aangifte van geboorte in Ned Indië rond 1850
Maar wanneer/waar te zoeken naar de aktes? Toevallig vind ik op de bewuste pagina in de regeringsalmanak 5 personen die geadopteerd zijn/worden.

Deze personen worden ook genoemd in de bronnenpublicatie BRP4: pagina 161-162.

Het betreft :
Henry Bingsik (Beingsik)
Wilhelmina Bingsik (Beingsik)
Ferdinand Bingsik (Beingsik)
Frederik Brunner
Francina Blom (Bloem?)
Louise Blom (Bloem?)

En van hen zou ik graag de geboorteaktes willen inzien (mits FS ze heeft) resp adoptiepapieren.

mvg-Ben
  • Ben Wegman
15 okt 2014 14:36 #769 door Ben Wegman
Ben Wegman antwoordt op het onderwerp: Aangifte van geboorte in Ned Indië rond 1850
Deze vraag hangt samen met een vraag eerder aan dit forum gesteld

[url=http://http://www.igv.nl/en-GB/igv-forum/forum-direct/algemeen/125-brp-4-doopregister-semarang-betekenis-van-extr#768][/url]

Inmiddels heb ik het daar genoemde staatsblad gelezen en moet concluderen dat vermoedelijk de geboorteactes van genoemde kinderen niet meer informatie zullen bevatten dan de extracten. Mocht ik het mis hebben dan gaarne jullie commentaar of aanvullende informatie. Mogelijk kunnen dan de overlijdensinschrijvingen me verder helpen.

Staatsblad (relevante pagina 175 over extracten opgesteld bij de doop)

mvg-Ben
  • Ben Wegman
15 okt 2014 14:38 #770 door Ben Wegman
Hierbij de link naar de pagina van het staatsblad met extract.

mvg-Ben
Meer
15 okt 2014 18:11 - 15 okt 2014 18:12 #771 door Rob Dumas
Rob Dumas antwoordt op het onderwerp: Aangifte van geboorte in Ned Indië rond 1850
De geboorte-, evenals de huwelijks- en overlijdensregisters uit het jaar 1857 dat het jaar is waarin de geboorten van de hierboven genoemde kinderen zijn ingeschreven in het geboorteregister van de Burgerlijke Stand van Semarang zijn helaas niet verfilmd door de Mormonen, zoals dat blijkt uit de gegevens op de website familysearch.org. omtrent de door de Mormonen verfilmde registers van de B.S. van Semarang. In mijn eigen familieonderzoek ben ik dit al tegengekomen.

De reden kan zijn dat de registers van de Burgerlijke Stand van het jaar 1857 niet meer voor handen waren toen de Mormonen de registers van de BS van Semarang aan het verfilmen waren.
Het kan ook zijn dat de registers v.d. BS van Semarang van het jaar 1857 zich toen bevonden in het Arsip Nasional in Zuid-Jakarta òf zich bevinden in de archieven van het Bureau van de Burgerlijke Stand in Semarang.

Mvg,
Rob Dumas
Laatst bewerkt: 15 okt 2014 18:12 door Rob Dumas. Reden: correction
  • Ben Wegman
15 okt 2014 20:22 #774 door Ben Wegman
Rob,

Bedankt voor je snelle reactie. IK had inderdaad al naar 1857 gezocht bij FS; met de hulp van de door Leo opgestelde handleiding werkt dat uitsteken.

mvg-Ben
  • Frank Soetermeer
  • Frank Soetermeer's Profielfoto Onderwerp Auteur
10 aug 2015 21:40 #1142 door Frank Soetermeer
Frank Soetermeer antwoordt op het onderwerp: Aangifte van geboorte in Ned Indië rond 1850
Vanaf ongeveer 1840 gebruikte men geen papier meer dat van lompen was gemaakt en ging men over op papier waarin gekapte bomen waren verwerkt. Dat was het begin van het einde. Volgens mij dateren de eerste Mormonenfilms van Nederlandse registers van eind jaren '30. Wanneer die Mormonen in het Arsip Nasional hun nuttige bezigheden hebben verricht is vaak op de film te zien. Toen zullen die papieren uit 1857 al bij het omslaan van de bladzijden zijn verkruimeld. Zo is gaat dat ook bij de vooroorlogse Pinguin Books die ik op de plank heb staan. Jammer maar helaas. Leefden we nog maar in de lompentijd.

Met vriendelijke groet,

Frank Soetermeer
Gemaakt door Kunena